BLEKINGE

Forskare tror inte på SD-strategi

Sverigedemokraternas storsatsning på reklam behöver inte leda till någon framgång menar forskare.

Foskare menar att storleken på ett partis kampanjbudget inte påverkar valutgången nämnvärt.

Sverigedemokraterna hårdsatsar inför nästa års val. Partiet kommer att lägga 19 miljoner på reklam och utskick inför valet och satsar då mer än dubbelt så mycket mot nästa val.

Malena Rosèn Sundström som är statsvetare på Lunds Universitet och Malmö Högskola tror inte att Sverigedemokraternas satsning enbart skulle gynna partiet.

– Sverigedemokraterna har ju spelat lite på sin underdog karaktär. Om man inte har så mycket pengar att finansiera sin kampanj med så kan man också göra en poäng av det, säger Malena Rosén Sundström.

SD kommer att lägga mer pengar än vad rikdagspartierna Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna har satt av till sina valkampanjer.

– Om målet är att vara underdog så kan vi lika gärna lägga ned partiet med en gång, säger Richard Jomshof.

Anna Törnkvist
anna.tornkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".