Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
blekinge

Stopp för hemspråk blir viktig valfråga för SD

Publicerat fredag 19 februari 2010 kl 06.50

En av de viktigaste frågorna i Sverigedemokraternas valmanifest inför riksdagsvalet är att slopa hemspråksundervisningen. Men partiet får mothugg.

Enligt partiet ska det inte vara en statlig eller kommunal angelägenhet att erbjuda elever lektioner i deras modersmål.

Annan uppfattning
Ulla Ståhl, rektor på Sunnadalskolan i Karlskrona, har en helt annan uppfattning än Sverigedemokraterna.

– Modersmålet är enormt viktigt. Jag sa det under en information till föräldrar att de här barnen är rika, för de har sitt modersmål och så har de svenskan också.

Betydelsefullt
I helgen firades modersmålens dag på olika håll i landet, bland annat på Sunnadalsskolan i Karlskrona.

Det är ett årligt Unesco-arrangemang över hela världen som ska uppmärksamma hur betydelsefullt modersmålet är för de flerspråkiga barnens utveckling.

Stort hinder
Men Rickhard Jomshof, Sverigedemokraternas gruppledare i Karlskrona och ledamot i partiets styrelse, ser hemspråket som ett allvarligt hinder i den svenska skolan.

En av de viktigaste frågorna som hans parti går till val på är att slopa hemspråksundervisningen helt.

Ökar segregationen
Enligt Richard Jomshof innebär varje hemspråkslektion ett hot mot svenska språkkunskaper samt att segregationen ökar.

– De som kommer till Sverige ska lära sig svenska, då är det svenska som ska vara deras modersmål. Pengarna man sparar skulle göra större nytta i svenskundervisningen, säger han.

Forskaren Charlotte Haglund, som i tolv år forskat kring tvåspråkighet, är inne på samma linje som rektorn Ulla Ståhl och menar att det rör sig om en vanföreställning att goda kunskaper i modersmålet försvårar inlärningen av ett annat språk.

Fördel med två språk
Tvärtom är det, enligt Charlotte Haglund en fördel att vara tvåspråkig när det gäller spårkinlärning.

– Det som modersmålsundervisningen gör är att den hjälper eleverna att lära sig komplexa termer på det egna hemspråket, och då blir det också ett stöd för svenskan.

Milan Djelevic
milan.djelevic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".