Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Blekinge

Skolverket kritiskt mot skriftliga omdömen

Publicerat tisdag 2 mars 2010 kl 16.29

Elever i grundskolan bedöms mer efter sitt uppförande än vilka kunskaper dom har.

Det framgår i en ny kritisk rapport från Skolverket, som bland annat visar att en majoritet av lärarna i årskurs ett till sex är osäkra på hur elevernas kunskaper ska bedömas.

Famlar
Anna-Lena Vial, rektor på Saltöskolan i Karlskrona, är inte förvånad över att många lärare verkar famla i blindo när det gäller skrifltiga omdömen.

– Det är klart att det finns en osäkerhet. När man jobbat i tjugo till trettio år och helt plötsligt ska man ge skriftliga omdömen åt väldigt små barn, säger Anna-Lena Vial.

Tydlig bild
Skolverket har granskat grundskolor i hela Sverige och bilden som framträder är tydlig. Lärare i grundskolan har väldigt svårt för att ge skriftliga omdömen på det sätt som var tänkt när lagen infördes sommaren 2008.

Uppförande
Istället för att bedöma kunskap, betygsätts elevens uppförande och attityd. Enligt Skolverket blandas elevernas prestationer ihop med deras beteende.

Många omdömen, visar Skolverkets undersökning, fokuserar på vad elever och föräldrar bör göra och inte vad skolan och lärarna ska göra för att eleverna ska klara skolan bättre.

Förvånad
Sandra Mardones Larsson, som är undervisningsråd på Skolverket, är överraskad av att så många lärare har svårt för att ge korrekta elevomdömen.

– Det är förvånande att det är så pass svårt att formulera bedömningar i skriftlig form. Vi kommer definitivt att följa upp den här utvecklingen, säger hon.

Skiljer
På Saltöskolan i Karlskrona har man varit noga med att skilja på beteende och kunskap i det skriftliga omdömet.

Enligt skolans rektor, Anna-Lena Vial, satsade men redan från början på att ge lärarna så mycket informnation som möjligt, för att underlätta deras arbete med den skriftliga bedömningen av elever.

– Det är lärarna här väldigt duktiga på, vad man pratar om med föräldrarna och vad det är man tar med i den skriftliga bedömningen, det vill säga elevens kunskapsnivå.

Milan Djelevic
milan.djelevic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".