blekinge

Tydligare profil ska rädda Blekinges framtid

Blekinge ska kliva ur sin osynlighet och bli mer synligt. Det är tanken med det arbete som leds av Region Blekinge som nu ska skapa en ny varumärkesplattform för länet. Annars riskeras länets framtid.

I den hårda konkurrensen med andra delar av Sverige kan det på sikt gå riktigt illa om Blekinge inte blir bättre på att synas, det menar socialdemokratiska regionrådet Mats Johansson.

– Om inte vi lyckas så kommer vi att få bekymmer med välfärden och försörja våra industrier med arbetskraft, säger Mats Johansson.

Negativ spiral
Syns man inte så finns man inte. Och då tornar hoten upp sig för Blekinge och länet riskerar att sjunka allt djupare ner i en spiral med dålig tillväxt. En situation där länet på sikt kan avfolkas. Det är något förenklat bakgrunden till arbetet med att skapa ett nytt och säljande varumärke för länet.

Miljonprojekt
Region Blekinge och deras samarbetspartners från BTH och näringslivet har hittills lagt drygt en miljon kronor på att ta fram tre teman som man ska bygga den nya marknadsföringen av länet kring.

Blekinge ska framställas som ett län där livskvaliteten är hög, där uppfinningsrikedomen är stor och där det är lukrativt att etablera företag.

Dimmig bild av Blekinge
Omvärlden upplever Blekinge som en plats med en fin skärgård, men länet är inte känt för att vara en bra plats för företagssatsningar, och det är det som är allra viktigaste att jobba för att ändra på, säger projektledaren för varumärkesbyggandet Olof Sjölin:

– Bilden av Blekinge är ganska diffus, den är lite dimmig. Så vi måste berätta om fördelarna som finns med Blekinge som en näringslivsregion.  att

Tuff utmaning
Nästa steg blir den riktigt svåra prövningen, nämligen att framgångsrikt lyckas sälja Blekinge i mördande konkurrens med andra delar av Sverige och Östersjöregionen.

– Vi kommer att bjuda in olika organisationer och företag och vara med och utarbeta hur det här ska formas och kläs i färg och form, säger Olof Sjölin, informationschef på Region Blekinge.

Henrik Olsson

henrik.olsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista