Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyra tåg kan innebära inställda turer

Elektrifieringen av Kustbanan mellan Karlskrona och Kristianstad skulle ge en förbättrad tågtrafik i Blekinge. Men nu ser det ut att bli tvärtom.

För att sätta press på statsmakterna att släppa till pengar till elektrifieringen beslutade Blekingetrafiken att köpa fyra nya tåg för mer än en kvarts miljard kronor. Nu visar det sig att priset var så högt att mer än var tredje avgång med Kustpilen hotas, skriver Blekinge Läns Tidning.

-Vi får en ökad kostnad på runt tolv miljoner kronor per år vilket motsvarar sex-sju dubbelturer mellan Karlskrona och Kristianstad, säger Blekingetrafikens vd Hans Jonasson.

När beslutet fattades att köpa in tågen i december 2000 fanns det signaler om att ett statsbidrag var på väg för inköp av nya tåg. Men i december förra året beslutade Banverket att bidrag inte skulle utgå till tåg beställda före 1 april 2002. Därmed gick Blekingetrafiken miste om 130 miljoner kronor.

Blekingetrafiken har överklagat beslutet till regeringen men utsikterna att få rätt bedöms som små.

Utbyggnaden och elektrifieringen av Kustbanan börjar nästa år och ska vara klar 2007.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".