Ronneby

Alla skyller på alla när brandlarm slogs ut

Runt femtio brandlarm på olika företag i Ronneby kommun slogs i helgen ut på grund av åskan. Varken SOS eller räddningstjänsten kunde därefter nås av ett eventuellt brandlarm. Jörgen Persson, ställföreträdande räddningschef i östra Blekinge, tycker inte att företaget som ansvarar för larmtjänsten tagit sitt ansvar.

– Jag tycker naturligtvis att leveratören av det här kommunikationsnätet ska ta sitt ansvar och ringa till respektive kund och meddela att det är ett avbrott på nätet.

Hade det börjat brinna på någon av de företag som har automatiskt larm till SOS så hade larmet bara låtit i den brinnande byggnaden. Varken SOS eller räddningstjänsten hade fått larmet automatiskt.

Men vid lördagens avbrott ringde aldrig det ansvariga företaget, Multicom Security, sina kunder.

Stora risker
Jörgen Persson, på räddningstjänsten menar att det finns stora risker med att den automatiska vidarekopplingen inte fungerar:

– Då bygger det på att branden blir synlig och upptäcks av någon annan. Och varje sekund är ju naturligtvis dyrbar vid en verklig händelse.

"Ingår inte i avtalet"
Men företaget Multicom Security tycker inte att det är deras uppgift att meddela sina kunder att larmen inte fungerar.

– Som avtalet ser ut så har inte vi det ansvaret, utan det ligger på larmmottagaren, säger Erik Tjerneld sälj-och marknadschef på Multicom Security.

SOS informerar inte
Men larmmottagaren – alltså SOS-alarm – tycker inte att det är deras ansvar, utan meddelar bara räddningstjänsten om felet.

Räddningstjänsten i sin tur, vill egentligen inte ta på sig uppgiften. Men brandlarm som inte fungerar, är ingen dröm för brandmän.

Så i lördags gjorde man sitt bästa för att sprida informationen om att larmen inte fungerade.

Jobbar för en lösning
För att undvika problem i framtiden är nu en förändring på gång.

SOS-alarm och Multicom Security utvecklar nu ett system där sms ska skickas ut när larmen krånglar.

– Vid vissa typer av fel har vi insett att det finns ett problem. Och det har vi tagit tag i genom att, tillsammans med SOS ta fram en tjänst där man kan få ett sms som talar om att man har en driftstörning, säger Erik Tjerneld på Multicom Security.

Jakob Rickardsson
jakob.rickardsson@sr.se