Orsak till nödlandnig fastställd

Det var inget tekniskt fel på det MUK air flygplan som för ett drygt år sedan tvingades avbryta en flygning från Ronneby flygplats, visar Haverikommissionens rapport.
Det var på kvällen den åttonde december 2000, precis efter att flygplanet hade lyft som styrmannen upptäckte att det drog starkt i sidled, och valde därför att landa och panikbromsa. Passagerarplanet som var på väg mot Kalmar hade 11 passagerare och tre besättningsmän ombord. Vid landingen gick luften ur däcket och flera snöröjningsmarkeringar knäcktes på landningsbanan men inga människor kom till skada. Incidenten orsakades, enligt haverikommissionens rapport, av att roderlåsningsreglagets sannolikt inte var korrekt låst under starten, och därför ledde till att planet drogs i sidled. Haverikommissionen kostaterar också att låsningsreglaget placering och utformning är mindre lämplig, men ger inga rekommendationer. MUK air har dock efter tillbudet kompletterat piloternas checklista innan starten, för att i framtiden undvika liknande incidenter.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".