"Annonsen ej spritreklam"

Färjerederiet Stena Line försvarar sin annons där man säljer kryssningar till Polen med hjälp av billig sprit.

Enligt Konsumentverket kan annonsen strida mot lagen eftersom det handlar om starksprit.

Men Joakim Kenndahl, informationschef på Stena Line, säger att man inte kan tolka annonsen som spritreklam eftersom det inte handlar om någon specifik spritsort.

I annonsen från Stena Line står det ”Ibland är det bra med nya regler. Nu kan du ta in 10 liter sprit, 90 liter vin och 110 liter öl när du åker på kryssning. Ombord hittar du de rätta märkena till sköna sjöpriser”.

Stena Lines annons handlar om kryssningsresor mellan Karlskrona och Gdynia i Polen, ett av de nya EU-länderna, där priserna på alkohol är betydligt lägre än i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".