Miljoner i ersättning för sena tåg

SJ betalade genom sin resegaranti ut 5,6 miljoner kronor i ersättning till resenärer som drabbats av förseningar på bolagets trafiksträckor under det första halvåret i år.

Sammanlagt 35 000 ärenden har hanterats och enligt SJ skiljer sig inte Blekinge från övriga delar av landet när det gäller antalet anmälda förseningar.

SJ införde resegarantin den 15 januari i år.

Resegarantin innebär att resenärerna har rätt till ersättning om tåget är mer än tjugo minuter försenat på en sträcka där restiden är längre än en timme.

På Blekinge Kustbana, där det tidigare år varit problem med flera och stora förseningar, har situationen blivit bättre sedan resegarantin infördes enligt SJ:s informationschef Sven-Ingvar Håkansson.

– Punktligheten på kustbanan har blivit bättre i Blekinge under våren och 95 procent av tågen håller tidtabellen, säger Sven-Ingvar Håkansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".