I Greklands huvudstad Aten kör ambulanserna omkring med bakvänd text på huven. Foto: Scanpix.
Karlskrona

Bakvänd huvreklam får tummen ner

Anna Stenström: ”Nästan som att våldta sitt eget varumärke”
2:25 min

En trend bland företagare är att åka omkring med reklamtext spegelvänt på företagsbilarna. Men det är ingen bra idé menar reklammakaren Anna Stenström.

Spegelvänd reklam på bilhuvar är något som företag tar till för att sticka ut i trafiken. Men Anna Stenström på reklambyrån Mustasch i Karlskrona tycker mest att det är komiskt.

– Det innebär ju att det är den som kör precis framför den bilen som kan förstå budskapet och alla de bilarna man möter blir snarare lite förvånade och missar egentligen vad det är för ett företag de möter.

Hon menar att det man eventuellt vinner på en bakvänd text är att det pockar på uppmärksamhet. Det mänskliga ögat uppfattar snabbt att det är något som är fel.

Men det finns betydligt bättre idéer än spegelvänt och svårtläst, menar Anna Stenström. Exempelvis kan man använda sig av en figur som man också använder i en kampanj på bilen. Alternativt en stark färg eller en bild. Det ska vara någonting som gör att man hajjar till.

– Då når budskapet fram både till de som möter reklambudskapet och de som farligt nog sitter och tittar i backspegeln.

Anna Stenström är överlag tveksam till bakvänd textreklam och att vända på till exempel företagets logga är mer eller mindre ett kardinalfel. 

– Att sätta loggan bak och fram det är nästan att våldta sitt eget varumärke.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".