Miljoner i sjön om elektrifieringen stoppas

Om Banverket stoppar elektrifieringen av Blekinge kustbana går enorma summor av statens pengar upp i rök.

Banverket har, enligt egna uppgifter, satsat 75 miljoner på förarbeten och om den stoppas är det ren kapitalförstöring.

Det säger Per Gunnar Andersson som är fackförbundet SEKOs personalrepresentant i Banverkets styrelse.

Trots att det verkade glasklart efter riksdagsbeslutet om att satsa 700 miljoner kronor på att elektrifiera kustbanan är det långt ifrån klart att det blir av.

Enligt Per Gunnar Andersson är huvudanledningen att staten har dragit in på Rikstrafikens anslag och Rikstrafiken har därför i sin tur inte råd att köra så mycket trafik på Kustbanan.

Blekingetrafiken vill inte heller betala och om det går färre turer anser Banverket inte att det är nån mening att satsa en massa pengar. Per Gunnar Andersson säger att Blekingetrafiken har spelat högt och är nu på väg att förlora.

Och Blekingetrafiken och Rikstrafikens förhandling verkar också ha spelat Banverket rätt i händerna, eftersom Banverket enligt Per Gunnar Andersson aldrig varit särskilt intresserat av Blekinge.