1 av 2
Sen leverans av reservdelar har lett till att plan blivit stående på marken. Foto: Katsuhiko Tokunaga/Scanpix.
2 av 2
Magnus Liljegren F17 ställföreträdande flottiljchef. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio.
Kallinge

Datastrul stoppar JAS från att flyga

"Inget annat än ett misslyckande"
1:15 min

Införandet av ett nytt datasystem hotar att ställa in en femtedel av flygningarna på F17 i Kallinge. Systemet som bland annat hanterar reservdelarna till JAS Gripenplanen har inte fungerat som man hoppats.

Bakgrunden till det hela stavas "Prio". Ett datasystem som bland annat hanterar löner, planering och nu också allt matriel inom försvaret.

På matrielsidan har systemet till en början visat sig mycket trögkört, men även en del misstag vid införandet har lett fram till dagens situation.

900 timmar hotas
För flygvapnet har problemen bland annat inneburit försenade leveranser av reservdelar, något som i sin tur lett till att flygplan blivit kvar på marken.

Även om formkurvan nu pekar uppåt för datasystemet, riskerar F17 att få ställa in 900 av sina planerade flygtimmar, alltså runt en femtedel av den planerade flygtiden.

Misslyckande
Magnus Liljegren som är ställföreträdande flottiljchef menar att man underskattat problemen vid införandet av systemet och han drar sig inte för att kalla det ett misslyckande.

– Det är frustrerande, framför allt för dem som arbetar med systemet, säger Magnus Liljegren. 

Även inom marinen har datasystemet inneburit problem, men inte i närheten av så stora störningar som drabbat exempelvis F17.

Mikael Eriksson
mikael.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".