Ett lastfartyg som gått på grund. Men vad hände egentligen med det brittiska fartyget? Foto: Johan Nilsson/Scanpix.
Blekinge

Nytt fartygsbränsle räddar liv

Fartygen på Östersjön ska drivas på grönare bränsle om två år.
– De nya gränserna kommer att minska nedfallet rejält, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Efter flera år långa debatter sa EU igår ja till att minska mängden svavel i fartygsbränslet för fartyg som trafikerar Östersjön.

Hittills har fartygen kunnat drivas på bränsle med en procents svavel i. Men om två år får bränslet bara innehålla 0,1 procent svavel.

Enligt Naturskyddsföreningen är hälsovinsterna stora då dödsfall på grund av svavelnedfall minskar rejält. Sjöfarten ansvarar för en större föroreningsbelastning över Sverige än Polen, Tyskland och Danmark tillsammans idag, enligt Naturskyddsföreningen.

-- De nya gränserna kommer att minska nedfallen rejält. Och innebära stora hälsovinster eftersom partiklar i nedfallet orsakar tusentals dödsfall varje år i Europa, säger Svante Axelsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".