Priserna för att transportera en lastbil mellan Karlskrona och Polen kan stiga med cirka 40 procent. Foto: DFDS Seaways
Karlskrona

Dyrare färjeresa med hårdare miljökrav

"Någon måste betala och det blir kunderna"
1:19 min

EU:s beslut om att sänka svavelhalten i fartygens bränsle kommer att bli ett hårt slag mot färjelinjerna som trafikerar Blekinge. Både Stena Line och DFDS räknar med att bränslepriserna kommer att stiga rejält, något som i sin tur drabbar kunderna.

Varken Stena Line eller DFDS tror att någon av färjelinjerna kommer att läggas ner som en konsekvens av EU:s beslut. Men båda rederierna är överrens om att det kommer att bli ett hårt slag mot trafiken.

Hur hårt vet man inte i nuläget, men hos Stena Line räknar man på att oljan med lägre svavelhalt kan vara runt 40 procent dyrare än dagens priser.

Flyttas den kostnaden över på exempelvis Stena Lines 81.000 lastbilar man transporterade under förra året, tror Joakim Kenndahl, informationsansvarig på Stena Line att många lastbilar kommer att välja bort färjan och att miljövinsterna EU räknat med uteblir.

– Rent konkret innebär det att du flyttar transporter från den lite mer miljövänliga färjetrafiken, över till landets vägar.

Mikael Eriksson
mikael.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".