Martin Arvebro
1 av 2
Martin Arvebro går ofta runt och pratar med sig själv -- eller snarare med sina tittare. Foto: Maria Flemström/Sveriges Radio.
Martin Arvebro
2 av 2
Martin Arvebro har två youtubekanaler och över en halv miljon tittare. Foto: Maria Flemström/Sveriges Radio.
Karlskrona

Karlskronakillen som är en Youtubesuccé

"Folk som jag aldrig träffat har kommit och hälsat på"
3:09 min

Han har gjort videobloggar sedan VHS-kasettens tid. Nu har 33-årige Martin Arvebro från Karlskrona tre egna youtube-kanaler och det händer att folk känner igen honom på stan.

– Ja, det händer. Man blir lite upprymd, det är häftigt. Man får bekräftelse på att det man gör är något bra, skrattar Martin Arvebro.

"The Swedish Lad"
Över en halv miljon männsikor har tittat på hans videoblogg "TheSwedishLad" där han på engelska ger en inblick i sin egen vardag och förklarar diverse svenska företeelser som Sweden Rock, Melodifestivalen, roliga svenska ord och så vidare.

Han jobbar som videoproducent och föreläsare på BTH och beskriver sitt videobloggande som en hobby. Ibland ordnar han också träffar för folk som håller på med videobloggar runt om i världen – att träffas på riktigt är fortfarande intressant.

Gemensamt intresse
– Vi har ju alla ett gemensamt intresse och det är ju den här grupperingen av människor runt hela världen. Vi kollar på samma typ av videos, vi tipsar varandra om "Såhär kan man göra får att få bättre ljud", det är allting. Både socialt och tekniskt, säger Martin Arvebro.

Jenny Lindeborg
jenny.lindeborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".