Karlskrona

Sit-ups är bannlysta på Mamma Boot Camp

1:37 min

Idag har det varit premiär för Mamma Boot Camp i Karlskrona. I förmiddags träffades nyblivna mammor i Wämöparken för att träna tillsammans efter graviditet och förlossning.

Mamma Boot Camp har sedan tidigare funnits på flera platser i Sverige och nu finns träningskonceptet även i Karlskrona.

Både mamman och barnet kan vara med på träningspasset som sker utomhus utan musik. Sit-ups och hopp är bannlysta och istället blir det mycket av magövningen "plankan".

– Vi fokuserar mest på styrkan och framför allt på de muskler som blivit försvagade och påverkats mycket under graviditeten, säger instruktören Josefine Sennerhall.

Cecilia Nilsson från Holmsjö var med på premiären av Mamma Boot Camp och hon känner att fem månader efter förlossningen så är det dags att börja komma i form igen.

– Det är på tiden nu. Jag har försökt träna lite men det är svårt att veta hur man ska göra för att komma igång på rätt sätt, säger Cecilia Nilsson.

När är det okej att börja träna igen efter en förlossning?

  • Vänta med mammagympa, vänta barngympa, lättgympa och cykling tills du varit på efterkontroll hos barnmorskan, cirka två månader efter förlossningen.
  • Medelgympa, tuffare joggning, ridning, spinning och annan träning kan du börja med efter cirka tre månader.

Källa: Landstinget Blekinge

Rebecka Gyllin

Rebecka Gyllin. Foto: Maria Flemström/Sveriges Radio.

rebecka.gyllin@sverigesradio.se 
0455-36 68 28

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista