1 av 2
Bilder ur en av de leksakskataloger som finns ute. Foto: Maria Flemström/ SR Blekinge.
2 av 2
Isabell Andersson vet vad hon önskar sig av tomten. Men hon tycker att det känns ganska långt kvar till jul. Foto: Henrik Olsson / P4 Blekinge
Blekinge

Barn överöses med stereotyp reklam

"Det vi blir bra på som barn fortsätter vi med som vuxna"
1:39 min

Flickorna står vid spisen eller passar husdjur medan pojkarna leker med bilar. Fortfarande finns det mycket könsdiskriminerande reklam i leksakskatalogerna som delas ut till hushållen inför julhandeln.

Josef Donbell Diambo önskar sig en racerbil och Isabell Andersson en prinsessklänning. Att barnen svarar så här är ingen tillfällighet, säger genusforskaren Yvonne Ericsson, professor på Mälardalens högskola.

Börja tidigt
Hon anser att om vi vill nå målet med ett samhälle där kvinnor och män tjänar lika mycket och värderas lika i alla sammanhang, ja då är det i den här ändan, när barnen är små, och exempelvis i leksakskatalogerna, som vi måste börja.

– Alla vill vi ju känna att vi är duktiga. Om du förväntas att byta blöjor på dockor så blir du bra på det, och fortsätter gärna med det när du är vuxen, säger hon.  

"Naturlig dragning till bilar"
Föräldern Charlotta Bäckström har funderat en hel del på det här. Hon tycker att det känts som om sonen och dottern dras naturligt till olika typer av leksaker.

– Han leker gärna med bilar och hon med dockor, utan att jag har påverkat dem, säger hon.

– Men det är inte bara föräldrarna som påverkar, utan hela samhället, säger Yvonne Eriksson.

Pojkar framställs som prestationsinriktade, medan flickor passar husdjur eller klär sig fint. Så ser det ut i leksakskatalogerna idag och likadant var det för tio år sedan när P4 Blekinge bläddrade igenom leksakskataloger inför jul.

Inget straff
Trots att det har hänt flera gånger att kataloger har fällts av Reklamombudsmannen, så fortsätter företagen att pumpa ut  könsdiskriminerande reklam.

– Många företag tycker att Sverige är en liten marknad. Det är ofta globala bolag som står bakom katalogerna. Och att bli fälld av Reklamombudsmannen ger ingen kännbar påföljd, säger Yvonne Eriksson.

Henrik Olsson
henrik.olsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".