Foto: Mika Koskelainen/SR Gotland
Karlskrona

Farligt fort vid Blå Port

"Man är inte observant"
1:34 min

Ju lägre hastighetsgräns, desto svårare är det att hålla farten visar en ny undersökning  Vägen utanför Blå Port i Karlskrona är hårt drabbad.

Marie Bruhn, som jobbar på Campus Blå Port, kör där nästan dagligen.

– Det händer att vi får klagomål. Det går lite fort ibland, säger Marie Bruhn.

Hon kör ofta vid Blå Port som, tillsammans med Arena Rosenholmsområdet, är de svåraste platserna för bilister att lätta på gasen, enligt polisen i Karlskrona.

Varannan kör för fort
Personalen på Campus Blå Port är inte ensamma om att köra för fort på gator avsedda för låga hastigheter.

Det är statens väg- och transportforskningsinstitut som har undersökt tätortsgator med hastighetsgränser från 40 - 70 kilometer i timmen. Ju högre tillåten hastighet, desto lättare var det att åka lagligt.

På 40-vägar åker hälften för fort och på 70-vägar håller fyra av fem rätt fart.

– Man sitter i sin lilla värld, sen kommer man från 30 till 70 och då är det ju svårt. Men jag tror inte man vill köra för fort, man är bara inte observant, säger Marie Bruhn.

Att det är svårt att hålla gränserna i tätort är ett problem. Anna Vadeby forskar i trafiksäkerhet och är en av rapportens författare. 

 – I tätorter med mycket fotgängare och utfarter är det viktigt att hålla hastigheten, där finns en annan utsatthet, säger Anna Vadeby.

Farten sänks i Karlskrona
Krockar vid 30-40 km i timmen klarar man bättre än vid 50. Enligt Ulf Fridvall, trafikpolis i Blekinge, kommer därför hastigheten så småningom sänkas från 50 till 40 kilometer i timmen på många gator i bland annat Karlskrona.

Polisens arbete med hastighetskontroller på utsatta ställen är ett effektivt medel för att få ner farten. Det vet Emma Blomgren från Karlskrona som fått böta på en 30-väg.

– Jag har faktiskt blivit tagen i en kontroll, så då tänker man på det lite oftare, säger hon.

– De va på en 30 väg och jag körde i 40, det är ju sura pengar.

Nina Kruse

nina.kruse@sverigesradio.se

Rapporten

Rapporten är gjord av VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, i uppdrag av Trafikverket.

Rapporten är en del av Trafikverkets långsiktiga mål att minska antalet dödsolyckor i trafiken. Idag dör cirka 300 årligen. Målet är 220 till år 2020.

En indikator för att få ner olycksantalet är sänkta hastigheter. Studien är den första av mätningarna som möjliggör uppföljning av de åtgärder som sätts in för att sänka farten på småvägar. Det vill säga för att se om exempelvis kontroller och farthinder verkligen har någon effekt.

Så många höll rätt hastighet på:

40-väg: 53 procent

50-väg: 59 procent

60-väg: 63 procent

70-väg: 79 procent

Trafikverkets mål är att 80 procent ska hålla farten, oavsett hastighetsgräns.

Källa: Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".