1 av 3
Per Bergman vet exakt vad som ska hända. Men det vet inte besättningen ombord på Amfitrite och skeppen från Tyskland och Danmark. Foto: Tove Kluge/Sveriges Radio
2 av 3
Amfitrite, bara minuterna innan hon ger sig ut för att rädda Karlskronas kust från fem kubikmeter popcorn. Foto: Tove Kluge/Sveriges Radio
3 av 3
Tyska fartyget från Havariekommando ska hjälpa Amfitrite i arbetet att förhindra popcornen från att sprida sig. Foto: Tove Kluge/Sveriges Radio
KARLSKRONA

Kustbevakningen i internationell popcornövning

Per Bergman: "Det är inte helt otroligt att det skulle hända på riktigt"
4:10 min

Fem kubikmeter popcorn. Så mycket släpps ut utanför Aspö i Karlskrona i dag. Men oroa dig inte, Kustbevakningen ska fånga in dem, det ingår i uppgiften.

Klockan sju gav de sig ut. Kustbevakningens Amfitrite tillsammans med ett fartyg från Danmark och ett från Tyskland. I himmeln kommer kustbevakningens flyg till undsättning. Sjöräddningen ska hjälpa till.

Personalen på fartygen har bara fått lite information, de vet bara att två båtar är inblandade i ett haveri.

Kustbevakningens övningsledare Per Bergman vet mer:

– Det är ett mindre lastfartyg och en fiskebåt som har havererat och 700 kubikliter olja läcker ut. Det gäller för oss att säkra oljan, berättar han.

Inte på riktigt
Men oroa er inte. Det är inte på riktigt. Det är bara en övning och det är där popcornen kommer in.

Vad annars ska illustrera den olja som lagt sig på havets yta?

– Det är 5 kubikmeter popcorn som är osaltade och poppade i lite olja för miljöns skull, säger Per Bergman.

Övningen är internationell och är den del av sammarbetsavtalet Swedenger, där Sverige, Danmark och Tyskland har kommit överrens om att tillsammans övervaka sydvästra Östersjön som de tre länderna gränsar till.

– Vi ska samöva med våra tyska och danska vänner och sen ska vi öva på att begränsa sådanna här händelser så att oljan inte kan komma in till skärgården, säger Per Bergman.

– Det betyder mycket, vi kan utbyta kunskap och erfarenheter men vi får också chansen att testa så att våra varningssystem fungerar.

Inte ett omöjligt scenario
Inspiration till scenariot kommer ifrån en verklig olycka som hände utanför Jyllands kust för ett år sedan. Den sydvästra delen av Östersjön är hårt trafikerat av många och stora fartyg, och Per Bergman säger att det är troligt att de någon gång skulle behöva göra om allt - fast då i skarpt läge.

– Vi har mycket tanktrafik utanför kusten varje dag, så scenariot är inte alls omöjligt, säger Per Bergman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".