Muntather Tniab tycker om att rita, men han tycker bättre om idrott. Här gör han en blyertstolkning av Van Goghs stjärnhimmel. Foto: Olof Peterson / Sveriges Radio.
Blekinge

Bild i skolan - allt större skillnad mellan könen

"De tar delvis avstånd från ämnet, för att inte ifrågasättas som pojkar"
1:53 min

Klyftorna när det gäller betyg i ämnet bild är större än någonsin. Medan var tredje flicka i nian fick MVG förra året nådde bara en pojke på tio upp till samma betyg, enligt statistik från Skolverket.

– Här har vi solen som går ner. Med stenar där man kan hoppa och greja. Det där är en palm, säger Oskar Sandberg och pekar, när han visar upp sitt impressionistiska verk, Öarnas ö.

Runt om är en koncentrerad stämning, killar sitter för sig, tjejer för sig. Alla arbetar med det projekt som kan avgöra deras slutbetyg. Och där, i slutbetygen, är skillnaden mellan könen är enorm.

En kille på 20 tjejer
I Sölvesborgs kommun var det 20 gånger fler flickor än pojkar som fick betyget MVG förra året. Eleverna Muntather Tniab och Moa Västberg har båda märkt skillnader.

 – Killar gör det bara för skoj skull och vill bara rita och så. Tjejerna tar det mer seriöst, säger Muntather Tniab.

 – De vill kanske inte visa riktigt. Det kanske tycker att det är mer tjejigt, säger Moa Västberg

Digital teknik
Deras lärare Carina Hedin, säger att killarna får lite mer intresse när man blandar in digital teknik.

Det konstaterade Skolverket redan 2003 i sin nationella utvärdering av ämnet.

Större skillnader
Men trots att tio år har gått och digital teknik blivit allt vanligare är skillnaderna större än någonsin, i alla fall sedan betygssystemet infördes för 15 år sedan. Om man tittar på andelen pojkar och flickor som fått toppbetyget MVG.

Stina Wikberg forskar på jämställdhet och estetiska ämnen. Hon menar att vissa elever förknippar ämnet bild med kvinnliga egenskaper och känslor.

Vissa pojkar tar avstånd
Om bildämnet är feminint laddat för eleverna, menar hon, kan man också förstå att det kan vara problematiskt för vissa pojkar att anstränga sig i bild.

 – De måste ta delvis avstånd från ämnet, för att inte ifrågasättas som pojkar, säger hon.

Värderingar utanför skolan
Samtidigt som Stina Wikberg tror att den digitala tekniken kan öka fler pojkars intresse, finns det ett större problem i grunden.

 – Att pojkar tar avstånd från bild har att göra med föreställningar om kön och värderingar som finns utanför skolan, lika mycket som inne i skolan. Så därför finns nog ingen enkel lösning, ingen quick-fix, för att lösa problemet, säger hon.

Olof Petersson
olof.peterson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".