Karlskronatidning känd i Europa efter intervju med kronprinsessan

Tidningen Mediaboom i Karlskrona släppte i går sitt sjätte nummer sedan starten, men aldrig har intresset inför ett nummer varit så stort.

Anledningen är den omtalade intervjuen med kronprinsessan Victoria.

Konkurrenterna har haft svårt att hålla sig tills ”Victoria-nummret” skulle släppas, berättar projektledare Jenny Lenemark.

- Det har varit kalabalik den senaste månaden. Tyska, danska och svenska tidningar har ringt och velat köpa intervjun. Men vi har inte sålt den. Det skulle vara respektlöst mot Victoria. 

Hur mycket har ni blivit erbjudna?

- De har inte sagt några summor. men det hade nog varit väldigt mycket.

Skvallerpressen har alltså legat på för att få köpa, men samtliga har fått ge sig till tåls till i går.

Upplagan har ökat från 1200 till 2000 exemplar och det verkar inte finnas någon oro för att upplagan inte ska bli slutsåld.

Samtidigt som man intervjuat Victoria har journalisterna själva börjat få uppmärksamhet för sitt arbete. En uppmärksamhet som vare sig Jeremy Andersson eller Jenny Persson klagar på.

- När vi kom ut från intervjun stod det massor av journalister där. Det kändes som att man var fotomodell, säger Jeremy Andersson.

- Folk känner igen oss på stan i Karlskrona, säger Jenny Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".