Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 8
Anders Hallenberg i sin T-Ford från 1925. Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
2 av 8
Anders Hallenberg kör med bilen varje sommar och använder den hellre än har den i utställningskick. Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
3 av 8
Länsgt fram sitter vevem för att få igång bilen. Just denna har även en startmotor så man slipper veva om man inte vill. Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
4 av 8
Vänstra pedalen är för halv- och helfart, mitten för back och höger för broms. Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
5 av 8
Blinkersen är två små söta flaggor, men Anders Hallenberg brukar räcka ut armarna för att det ska synas bättre. Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
6 av 8
Motorn har 20 hästkrafter.Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
7 av 8
Reservdäcket sitter enkelt till. Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
8 av 8
Kylarknoppen är en av sakerna på bilen som Anders Hallengren gillar extra mycket. Foto:Daniel Kjellander/Sveriges Radio.
Karlskrona

Blekinges äldsta bilar: "En Farmor Anka-bil"

"Tutan låter som en ko"
3:09 min

Bland Blekinges tio äldsta bilar hittar vi åtta stycken av modellen T-Ford - bilen som ofta sägs vara den som satte världen på hjul. Vi tog en titt på en av dem, en bil från 1925 som kan bryta armen av dig om du vevar igång den på fel sätt.

Vissa av de här gamla T-Fordarna i Blekinge används inte särskilt mycket, men för att få en bild av bilarna som är länets äldsta besökte vi Anders Hallenberg i Hallarum, öster om Karlskrona.

Hans T-Ford har funnits i familjen sedan 1961.

– Det var oerhört spännande när vi åkte med den när jag var liten. Min syster tyckte det var skämmigt att vi hade en sådan gammal bil och ville inte åka med, säger Anders Hallenberg.

Klurig att köra
Han är ute och kör med bilen varje sommar. Det är som mest bekvämt att glida fram i 50 km/h även om man kan komma upp i 75 om man vill.

T-Forden är väldigt klurig och köra om man är van vid en modern bil. Den har tre pedaler, men där slutar likheterna.

– Den vänstra pedalen är växelpedal, halvfart och helfart. Mittenpedalen är back och den högra är broms. Gasen sitter vid ratten. Man kan säga att den har farthållare, säger Anders Hallenberg.

Veven kan bryta armnen
Just denna T-Forden är utrustad med både vev och en startmotor. När man ska veva gäller det att göra rätt så att man inte bryter armen av sig.

– Om man råkar ha tändningen i fel läge slår motorn baklänges och kan bryta armen, säger Anders Hallenberg.

Backa uppför backe
En annan speciell grej är att om man ska upp för en brant backe och har lite bensin i tanken kan man behöva backa upp.

– Det finns ingen bränslepump. Man får backa upp så bensinen rinner till förgasaren. Det har faktiskt hänt i min barndom, säger Anders Hallenberg.

Tutar som en ko
Blinkersen på bilen är en flagga på varje sida som fälls ut, men Anders Hallenberg brukar använda armarna för att lite tydligare signalera när han ska svänga.

När det gäller tutan låter den ungefär som en ko.

– Det är nog meningen. Det var nog mest att tuta på boskap som det handlade om på den tiden. Det var inte så mycket andra trafikanter, säger Anders Hallenberg.

T-Ford

Årsmodell: 1925
Toppfart: 75 km/h
Hästkrafter: 20
Växlar: Två (hel- och halvfart)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".