1 av 3
Gerd Johansson, Ingrid Jonsson och Siv Petersson väntar vid centralkassan på Blekingesjukhuset i Karlskrona. Foto: Carina Melin/SR.
2 av 3
Många receptioner fick stänga när centralkassan infördes i juni 2012. ögonmottagning. Foto: Carina Melin/SR.
3 av 3
Henny Hansson får ta sig från Kallinge till Karlskrona och sedan leta parkering på Blekingesjukhuset. Foto: Carina Melin/SR.
Blekinge

Missnöjda patienter: Centralkassa vansinne

1:54 min

Trots att det gått mer än ett år sedan flera receptioner i besparingssyfte centraliserades till Blekingesjukhusets huvudbyggnad i Karlskrona, fortsätter klagomålen. Gamla och handikappade får långt att gå mellan parkeringar och byggnader och personal får leta efter de som gått fel.

Siv Petersson från Johannishus tycker att besparingen är helt uppåt väggarna.

– Vansinne, ska du till byggnad 13 ska du först till centralkassan, inga parkeringar där, sedan ska du tillbaka. Det finns inga gamla som orkar med det, de klarar det inte, säger hon.

Tidigare kunde patienterna betala ute på mottagningarna, men nu måste de till huvudbyggnaden och sedan ta sig dit de ska. Ögon- och öronmottagningarna ligger i en helt annan byggnad, byggnad 13, som tidigare hade tre receptioner. Enbart dit är det 40 000 patientbesök per år, huvudsakligen med äldre som har svårt att se och ofta svårt för att gå.

Rullstolstransport
Det finns Röda Korset-värdinnor som kan transportera i rullstol men för Henny Hansson från Kallinge hjälper inte det.

Hon har svårt för att gå och måste ha bilen med sig. Hon får först leta parkering vid centralkassan, gå ut och betala parkeringen, betala i centralkassan, tillbaka till bilen för att köra till byggnad 13, leta parkering igen, betala och ta sig till mottagningen.

Både jobbigt och onödigt, tycker hon.

– Det är bedrövligt. Besparingen de har gjort är bra för sjukhuset men den är definitivt inte bra för patienterna, säger hon.

Besvärligare besök
Henny har skrivit till ledningen och klagat och alla vi talat med ger en liknande bild med besvärligare besök som tar längre tid. Personal berättar om patienter som inte har betalat eller kommer obokade och gamla som har svårt att hitta och som de tvingas leta efter.

Avvikelserapport
På hörcentralen skrev man i början avvikelserapporter men insåg snabbt att det tog så mycket tid att de fick sluta.

Per Johansson är verksamhetschef för ögon- och öronmottagningarna och han tycker att det borde öppnas en ny reception i byggnad 13.

– Jag skulle vilja se en egen kassa i byggnad 13 och en centralkassa i huvudbyggnaden, det skulle kunna vara ett alternativ, säger Per Johansson.

Carina Melin
carina.melin@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista