Samlade krafter ska sälja Blekinge, enligt länsturismchef Leif Wictorén. Foto: Frank Luthardt/Sveriges Radio.

De ska locka mer turister till Blekinge

5:29 min

Med samlade krafter ska det lockas fler turister till Blekinge.
– Vi har startat ett aktiebolag som ska syssla med marknadsföring och marknadsplaner. Allt vad som behövs för att bäst sälja Blekinge till framtida turister, berättar Leif Wictorén, länsturismchef.

Under dagen har ett seminarium hållits i Karlshamn där planerna på hur Blekinge ska bli mer tursitätt presenterats. Sedan i december förra året har runt 300 personer engagerat sig i att arbeta fram en besöksnäringsstrategi .

– Vi vill jobba över kommungränser, vi vill jobba för Blekinge, för hela länet, säger Leif Wictorén som tillägger att de vill skapa en stark kraft för att besöksnäringen ska synas utanför Blekinges gränser.

När det gäller målgruppen så är det främst aktiva familjer som de vill locka till länet. Men fokus ligger även på att nå personer utifrån ett geografiskt perspektiv mätt utifrån hur långt från Blekinge som turisterna befinner sig.

– Tittar vi utåt finns det en enorm uppsida även internationellt, säger Robin Åkerman från Paraply produktion som suttit med i strategigruppen.

Hur många fler turister hoppas ni locka hit?

– Vi har satt ett mål till år 2020 att vi ska mer än fördubbla Blekinges omsättning, kan vi komma upp till 4 miljarder är jag jättenöjd, säger Leif Wictorén som menar att de inte kollar så mycket på antalet turister utan snarare på omsättningen.

– Det här är, om man nu ska uttrycka sig brutalt, råkommersiellt. Det handlar om att tjäna pengar, avslutar Leif Wictorén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista