Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlshamn

Elev: "Man känner sig fri när man går hem"

Emelie Bengtsson, Johan Nilsson, Lisa Berg, Elinor Grekula, Kajsa Erixon, Tünde Balint Palmgren,Oskar Elmgren, Mattias Jönsson, Jacob Wetterhult, Klara Elmgren, Pennie Lindblom i Elevforumet på Norrevångskolan i Mörrum. Foto: Annelie Lundin/Sveriges Radio.

Eleverna på Norrevångsskolan tycker att det varit över förväntan bra hittills med den nya läxfria skolan. Efter sommarlovet satte skolan i Mörrum igång med pilotprojektet som innebär att mer ska hända på skolan. Inga läxor, frukost och hjälp med skolarbetet utanför schemat är några av nyheterna.

Emelie Bengtsson som går i nian tycker att det är skönt att inte ha läxor.

– Man känner sig fri när man går hem. Det är ingen tyngd över axlarna att nu måste jag hem och göra läxorna utan man kan göra vad man vill, det är jätteskönt, säger Emelie.

Svårare att lära sig glosor
Nu kommer inte fritiden att vara helt fri från uppgifter. Eleverna kommer att behöva förbereda vissa skoluppgifter även utanför skoltid. Jacob Wetterhult som går i åttan är också nöjd hittills, men han tror att läxfritt kan vara en nackdel när det handlar om att lära sig språk

– På spanskan och franskan till exempel kanske det blir lite svårare att lära sig ord. Glosläxor är att lära sig ord som man sedan kan arbeta vidare med i fraser, säger Jacob.

Lika mycket kunskap
En av tankarna är att eleverna ska lära sig mer på skolan istället för att sitta med läxor hemma och så har det varit hittills tycker Lisa Berg som går i nian.

– Trots att vi inte får några läxor känns det som om vi lär oss lika mycket i alla fall, säger Lisa.

Den nya läroplanen är mer inriktad på eleverna ska kunna analysera, reflektera och granska källkritiskt, säger rektor Patrik Johnsson. Då hamnar läxorna i ett annat ljus.

En del hemuppgifter
Uppgifter som eleverna ska göra utanför skolan kan exempelvis handla om att samla information om något ämne. De är inte som de traditionella läxorna som att plugga glosor

– Där här vi lagt till att måndag till torsdag har vi lärare kvar efter skoltid. Om eleverna känner att det skulle jag behöva jobba extra med, så kan de även göra det här, säger Patrik Johnsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".