Konsumenter föreslås få en nationell tjänst. Foto: Hasse Holmberg /Scanpix

Nationell konsumentvägledning införs

En central konsumentupplysning ska införas och regeringen satsar de närmaste fyra åren mer än 60 miljoner kronor på att bygga upp en modell liknande Sjukvårdsupplysningen. Det skriver EU-minister Birgitta Ohlsson (FP) som även ansvarar för konsumentfrågor på DN debatt i dag.

Orsaken är bland annat att dagens konsumentvägledning från kommuner, konsumentbyråer och myndigheter är otillräcklig och okänd för många konsumenter.

Upplysningen kommer bestå av en telefontjänst och en webbaserad informationstjänst. Där ska konsumenter på ett enkelt sätt få hjälp med övergripande frågor före och efter köp.

Konsumentverket får i uppdrag att samordna den nya tjänsten. Det föreslår regeringen i sin kommande budget.

– Det är ett glädjande beslut, inte minst för alla dem som i dag saknar konsumentupplysning i den egna kommunen. Nu ges alla möjlighet att på lika villkor få sakkunnig rådgivning. För Konsumentverkets del är beslutet historiskt och innebär nya uppgifter och nya utmaningar, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör och konsumentombudsman,  i en kommentar i ett pressmeddelande.

 
 
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".