Medier

Brit Stakston om företag som säljer twitter-följare: Det är vansinnigt

6:14 min

"Få 1 000 nya följare till ditt konto - kostar bara 49 kronor". Så kan det se ut i reklamannonsen från ett av många nya företag som vill sälja följare på sociala medier till privatpersoner och företag. Mediestrategen Brit Stakston tycker att det är vansinnigt. 

Sociala medier har blivit allt viktigare för både privatpersoner och företag. Att ha många följare är för många ett stort mål. Men hur får man dem? På senare tid har flera företag som säljer följare dykt upp.

Handlar om relationer
Mediestrategen Brit Stakston, som är digitaliseringsråd och rådgivare till IT-minister Anna-Karin Hatt tycker att det är helt vansinnigt att köpa följare till sitt sociala medier-konto. 

– Sociala medier handlar om relationer, och det kan man aldrig köpa sig till, förklarar hon.  

De följare som man köper är automatgenererade "boter",  alltså inga riktiga följare som intresserar sig för det man gör. 

– Rankinglistor med de som har flest följare är alltså egentligen helt ointressant, förklarar Brit Stakston. 

Satsa på riktiga följare
Istället, menar hon, bör både privatpersoner och företag satsa på att skapa riktiga relationer med sina följare snarare än att satsa på att ha jättemånga. 

– Det som betyder något är de samtal vi har med våra följare. Givetvis kan den som säger intressanta saker få många följare som en konsekvens, men intressanta samtal kan ju också föras i en liten grupp, säger hon. 

Kan man se att någon har falska följare? 

– Om man går in och tittar på kommunikationen mellan kontot och dess följare så kan man snabbt upptäcka om det är riktiga människor eller inte som det handlar om. 

Uppenbarligen finns det ändå en efterfrågan. Varför då?

– För att vi gärna värderar kvantitet istället för kvalitet. Vi tror oss bli mer värda om vi har 10 000 följare. 

Ljusskygg verksamhet
P4 Blekinge försökte utan att lyckas få kontakt med flera av företagen som säljer följare. 

– Det är en ljusskygg verksamhet. Det de säljer är bara tomma följare som inte kommer att interagera på något sätt, dörfär är det inte så konstigt att de inte svarar, förklarar Brit Stakston. 

Brit Stakston själv har 13 154 följare på Twitter.