Sara Alm har haft stora problem utan den fasta telefonin. Foto: Jenny Lindeborg/Sveriges Radio.
Karlskrona

Frisör strandsatt vid utslagen telefoni

Sara Alm: "Kunderna blir väldigt irriterade"
21 min

96 kunder i Rödeby har varit utan fast telefoni i snart en vecka. För Sara Alm, som driver företag har det inneburit extra stora problem eftersom hennes kunder varken kan ringa och boka tid eller betala med kort.  

Det var i torsdags förra veckan som telefonerna slutade fungera hos nästan hundra kunder i Rödeby. Det är inte bara privatpersoner som drabbas. Fungerar inte telefonin så slås nämligen även företags kortterminaler ur. 

Sara Alm driver frisörsalongen Hårloftet i Rödeby och har inte kunnat ta betalt av sina kunder med kort på en vecka. 

– Mitt företag är väldigt känsligt för den här typen av problem. Dels för att kunder ska kunna ringa och boka tid och betala med kort. Det vill nästan alla göra, säger hon.

Nu få hon höra av sig till kunderna i förväg och be dem ta med kontanter. Men det är inte optimalt. 

– När jag kommer till banken med kontanterna så vill de att man ska ha ett speciellt avtal och lämna in kontanterna i en servicebox. Kunderna blir också jätteirriterade över att inte kunna betala med kort, förklarar hon. 

Marcus Haglund från Telias presstjänst säger att han har full förståelse för problemen som uppstått för Sara Alm. Samtidigt tycker han att man som företagare måste vara väl förberedd på sådana här situationer. 

– Kanske ska man ha en plan B. Det finns mobila lösningar för den här typen av betalningar, säger han.

Rekommenderar du henne att övergå till det?

– De kan användas som substitut när telefontrafiken går ner. Vissa av dessa lösningar har ingen fast kostnad, utan man betalar per transaktion. Risken att mobilnätet och det fasta nätet går ner samtidigt är mycket liten. 

Varför tar det så lång tid att åtgärda problemet?

– Det är en konsekvens av stormen Simone. En kopparkabel har drabbats av fukt och behöver bytas ut. Felet ska vara åtgärdat imorgon och då har kunderna varit utan telefoni i sex dagar. 

Vad blir ersättningen?

– 200 kronor.

Sara Alm är inte nöjd med 200 kronor som plåster på såren. 

– Det har skapat väldigt mycket olägenheter för mig, säger hon. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".