Karlskrona

Klädkedja säljer "Super skinny"-jeans till tvååringar

2:32 min

Klädkedjan H&M säljer jeans till tvååringar i modellen "Super skinny". Det är något som får karlskroniterna att höja på ögonbrynen, medan H&M hävdar att de inte vill sprida några särskilda ideal. 

Bland annat handlar det om H&M:s jeansmodell "Super skinny" som riktar sig till barn som bara är två år gamla. Jessica Vilborg-Andersen gillar det inte. 

– Det är rätt så fånigt. Har man storlek 92 ska man inte tänka på sånt. Då är man ju inte ens två år gammal. Men eftersom de vuxna jeansen heter så, så kanske de inte ens tänkt på det, säger hon.  

Mattias Fredriksson tycker att det hela är sjukt. 

– Jag tror att det påverkar barnen. I dag kablas bilder på perfekta människor ut hela tiden. Det är bilden av den perfekta kvinnan som små flickor påverkas av, säger han.  

Vi har sökt H&M och gett dem en chans att vara med, men de har avböjt. Däremot fick vi ett mejl från Johanna Dahl, PR-chef H&M Sverige.

"De namn som vi har valt att döpa de olika jeansmodellerna på barnavdelningen är till för att beskriva modellen och inte några specifika ideal. "Skinny jeans" är till exempel ett myntat uttryck för jeans med smal passform och som ett globalt företag använder vi oss av detta engelska uttryck då det är ett begrepp som fungerar på alla våra marknader."

Tove Kluge
tove.kluge@sverigesradio.se

Vad tycker du? Diskutera i kommentarsfältet: 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista