Foto: Scanpix

Ilska mot Postkodlotteriets extra-avgift

"Det är bra fräckt, tycker jag"
2:30 min

Postkodlotteriet drar automatiskt pengar till superjackpot. Många av Postkodlotteriets kunder känner sig nu lurade.

Lotteriinspektionen ska undersöka om det brustit i informationen till kunderna när Postkodlotteriet införde en extra dragning den kommande sommaren.

Informerat via brev
Många har reagerat på att Postkodlotteriet i ett brev informerat om att de automatiskt kommer att dra 160 kronor från kundernas konton för en "Semesterjackpot" i juli.

"Aggressiv marknadsföring"
Det framgick inte tydligt hur kunderna som inte ville delta skulle bete sig, skriver Expressen. Konsumentverket kallar det för aggressiv marknadsföring.

Postkodlotteriets marknadsdirektör Anders Årbrandt säger till TT att företaget redan i början av december skickade över kundbrevet till Lotteriinspektionen och två veckor senare fick bolaget sitt lotteritillstånd förnyat. Han anser att informationen till kunderna varit "tidig och tydlig".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".