1 av 2
Leif Nilsson är en aktiv långfärdsåkare i länet. Foto: Martin Arvebro/Sveriges Radio
2 av 2
Långfärdsskridskorna är längre än vanliga skridskor. ispiken mäter isens tjockhet. Foto: Martin Arvebro/Sveriges Radio

Långfärdsåkarna gör sig redo

- Man har ju plumsat i några gånger.
8:58 min

Långfärdsåkning på sjöar och fjärdar kräver kontinuerlig kontroll av isarnas bärbarhet. Nätverket Långfärdsskrinnarna i Sydöst ger dagliga rapporter från olika vattendrag i Skåne, Blekinge och södra Småland.

Nu när vintern har kommit så hoppas långfärdsåkarna att sjöarna i länet ska frysa till. Men än så länge är det den anlagda isen på Lugenvi i Ronneby som gäller.

Nätverket som ger dagliga rapporter
Leif Nilsson är aktiv i nätverket Långfärdsskrinnarna i Sydöst som samlar in data från sjöar, vikar och fjärdar i Småland, Blekinge och Skåne och där kan man dagligen se vart man kan åka.

– Rapporterna läggs upp på nätet och då kan man se precis var någonstans det finns isar som man kan ge sig ut på.

Frilufsfrämjandet som är en del av nätverket arrangerar även turer med utbildad personal där man ger sig ut och åker i grupp.

Att tänka på när man ger sig ut
Men man ska vara aktsam för att ge sig ut på isarna utan rätt utrustning.

Isdubbar, visselpipa, ispik, livlina och ryggsäck är några av sakerna som ses som obligatoriska. Man ska heller aldrig ge sig ut ensam.

Leif Nilsson har själv ramlat i vattnet några gånger men med rätt utrustning och sällskap så har han snabbt kommit upp igen.

– Från att man har gått igenom till man kommit upp och åker vidare efter ombyte tar det ungefär 12-15 minuter.

Ett ombyte bör man därför alltid ha med sig i en vattentät påse i ryggsäcken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".