Lena Lund berättar för barnen om örats funktioner med en modell i plast. Foto: Martin Arvebro/Sveriges Radio

Rummets akustik kan vara avgörande för barnet

Låga prestationer kan bero på dålig ljudmiljö
7:31 min

I en dålig ljudmiljö är det svårare för barn att koncentrera sig och de presterar sämre. Det säger hörselpedagogen Lena Lund som idag besökte Fredriksdals förskola, avdelning Änglagård i Nättraby.

Syftet med besöket var att kolla ljudnivåer och vilka akustiska lösningar som gjorts eller skulle kunna göras.

Barnen lär sig om ljud
Men först hade Lena Lund en pratstund när hon på sagoberättande manér förklarade för förskolebarnen vad som finns innanför örat. Med hjälp av en stor modell i plast så kunde hon visa på örats alla komponenter och berätta varför man inte ska skrika, för då dör hörselcellerna allteftersom.

Inte bra nog
Akustiken i ett rum bestäms av flera faktorer. Om ljudet får studsa så skapas det olika former av ekon och hörbarheten försämras. Därmed får hjärnan jobba hårdare för att försöka förstå vad som sägs, istället för att ta tillvara på det som kunskap. Lena Lund pekar på studier som visar att inte ens hälften av våra klassrum når upp till det minimikrav som satts upp. Medvetenheten måste öka.

Även en hälsofråga
Det akademiska är dock inte det enda som blir lidande. Att vistas alltför länge i rum med dålig akustik kan på sikt leda till stora besvär.

– Hjärtfrekvensen ökar, du får en ökad stresshormonsproduktion i kroppen och allt det här sammantaget gör att man blir mer stressad, säger Lena Lund.

Den bästa akustiken finns dock inte i några rum, enligt Lena Lund. Den finns utomhus, i skogen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".