1 av 3
Lennart Petersson blev lämnad i vinterkylan. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
2 av 3
Det finns många klagomål på färdtjänsten. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
3 av 3
Närtarfikchefen Maria Dellqvist vill ha oanmälda kontroller. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio

Många klagomål på färdtjänst

Närtrafikchefen: "oerhört sorgligt"
1:49 min

För att komma åt de många klagomålen på färdtjänsten föreslås vite och oanmälda kontroller.

Klagomålen på färdtjänsten i Karlskrona handlar om ledsna bortglömda kunder, en chaufför som kallat de resande för dumma, rädda handikappade som åkt med chaufförer som kört som tosingar och rullstolar som inte spänts fast under färd, trots att det är olagligt.

Och det var många klagomål som luftades på ett möte mellan färdtjänsten och handikapporganisationen DHR igår kväll.

Vänta i vinterkylan
Lennart Petersson fick vänta en och en halv timme mitt i värsta vinterkylan utanför kyrkan i Flymen.

– Det ska inte vara så, konstaterar Lennart.

Inte acceptabelt
Det här är inte acceptabelt säger närtrafikchefen Maria Dellqvist. För att rätta till felen vill hon införa oanmälda kontroller, kräva vite från chaufförer som får upprepade klagomål och göra så att kunderna kan lämna in anonyma klagomål.

För hon tror egentligen att klagomålen är fler och att kunderna är rädda för att det ska gå ut över dem själva om de klagar. Och det som hände Lennart ska inte få hända, menar hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".