Val 2014

Personliga politiker på nätet kan nå framgång i valet

5:04 min

Experterna är inte överens om hur en politiker ska vara i sociala medier för att nå framgång. Det finns både för- och nackdelar med att vara personlig och bjuda på sig själv. Detta är en av fem delar i vår serie om sociala medier under valåret.

Vissa politiker skriver i princip bara uppdateringar om politik och har politiska diskussioner på sociala medier.

Andra skriver en del om politik och bjuder också på en hel del annat såsom semesterbilder, musiktips, bilder på familjen och funderingar om det mesta.

"Vill känna trygghet"
Liksom så mycket annat finns det olika meningar om hur man når framgång. Jackie Kothbauer som jobbar med hur personer bygger ett personligt varumärke tycker att politiker ska vara försiktig med det personliga.

– Vi vill känna en viss trygghet, vi vill uppleva en politiker som kompetent. Det behöver man inte alltid vara när man är kompisar, då kan man få garva, ta det på sniskan och bjuda på sig själv. En politiker måste i högre utsträckning undvika misstag som människor kan uppfatta som negativa, äger Jackie Kothbauer.

Hon pekar på fyra känsliga områden hon tycker man som politiker ska tänka sig för extra innan man uttalar sig om: religion, pengar, barnuppfostran, berusningsmedel (alkohol och narkotika).

Visa människan
Andra experter pekar på att det är viktigt att bjuda på sig själv och vara personlig. Brit Stakston som är mediestrateg är en av dem.

– Jag tror att de här plattformarna kan vara viktiga för att visa att politiker även är människor. Kanske vara tydliga på vilka andra frågor man drivs av än de man är mest känd för eller vad man väljer att spendera sin fritid på. Men jag skulle vara försiktig med att "nu står jag och väntar på bussen", eller vad det nu kan vara, säger Brit Staktson.

"Det är ingen megafon"
Emanuel Karlsten som är journalist och som föreläser om sociala medier är inne på samma linje och betonar att man inte ska vara en megafon, sociala medier måste vara sociala.

– Man får komma ihåg att det inte är ett nytt DN Debatt, det är en stor mingelyta. Där funkar det inte att stå med en megafon och skrika ut sina budskap, där funkar mötet. Man får vara personlig, bjuda på sig själv och blanda högt och lågt, säger Emanuel Karlsten.

Olika taktik 
I länet är Heléne Björklund (S) från Sölvesborg och Tim Svanberg (C) två politiker som valt lite olika vägar.

För Heléne Björklund (S) är det både politik och den personliga linjen som gäller på Facebook, Twitter och i bloggen. De som följer henne där får reda på vilken musik hon gillar, får se semesterbilder med familjen och läsa att det inte blev några våfflor på våffeldagen.

– Det är sådan jag är. Det är viktigt att vara äkta och visa vem jag är, säger hon.

För centerpartisten Tim Svanberg (C) från Ronneby är det nästan uteslutande politik som gäller. Han skriver både om den egna politiken, bristerna i andras politik och diskuterar väldigt flitigt om politik med andra politiker.

– Jag tror inte folk är intresserade av att jag äter fläskfilè på fredagskvällen, säger han.

Vilken linje som är mest framgångsrik har alltså experterna olika mening om.

Val 2014

Här samlar vi alla nyheter om de olika valen 2014. Har du tips eller idéer på vad vi ska rapportera om i samband med valen så mejla till tips.blekinge@sverigesradio.se eller ring vår Publikredaktör på 0455-366810. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista