Studie utmanar könsnormer inom spelbranschen

BTH-doktoranden Linda Paxling vill göra spelkulturen mer jämställd. Hot och trakasserier är vanliga inom spelvärlden - och kvinnor drabbas värst.

– Jag blir inte förvånad när jag hör om detta, det är tyvärr mycket vanligt såväl i Sverige som internationellt.

Det säger Linda Paxling, doktorand och projektledare för en ny förstudie vid Blekinge tekniska högskola, BTH. Syftet med studien är att studera och ifrågasätta normer och sexism inom spelutveckling.

Trakasserier vanligt
Enligt Kulturnytt är hot och trakasserier vanligt förekommande inom branschen och kvinnor är särskilt utsatta. Linda Paxling tror personligen att männen känner sig hotade av kritiken mot spelens utformning.

– Det är män som dominerar spelbranschen och de känner sig hotade eftersom de ser detta som sin arena, något som grundar sig i vem spelen tillverkas för, säger hon. 

Linda Paxling berättar att det nu är ungefär lika många kvinnor som män som spelar, men säger samtidigt att det finns ett demokratiskt underskott inom spelvärlden.

– Genom att möta de framtida spelutvecklarna, nämligen dagens högskolestudenter, så kan vi integrera normkritik i branschen på lång sikt, förklarar hon. 

Hackathon
Flera träffar mellan studenter, forskare, offentlig sektor och näringsliv ska hållas med start 16 oktober och under våren 2015 anordnas ett så kallat hackathon där man ska experimentera med normkritik och spel.

– Jag tror att vi kan öppna upp för en annan metod i spelutveckling genom att vara normkritiska i utvecklingen. Vi måste fundera på vem vi gör spelen för och hur de ser ut och jag tror att vi kan nyansera detta på lång sikt, säger Linda Paxling.