Humlan Milton och Per Nordgren ambulansen Karlshamn. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
1 av 4
Humlan Milton och Per Nordgren på ambulansen i Karlshamn. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
Mats Berggren verksamhetschef akutkliniken Blekinge. Foto: Carina Melin/SR.
2 av 4
Mats Berggren är verksamhetschef på akutkliniken på Blekingesjukhuset. Foto: Carina Melin/SR.
Humlan Milton och Per Nordgren ambulansen Karlshamn. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
3 av 4
Humlan Milton och Per Nordgren på ambulansen i Karlshamn. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
Jackrum ambulansgaraget Karlshamn. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio
4 av 4
Jackrummet på ambulansen i Karlshamn. Foto: Carina Melin/Sveriges Radio

Dygnspass på ambulansen fara för patienter

Frukost halv sju på kvällen
1:49 min

Det är en fara för både patienter och personal att ha 24-timmarspass inom ambulansvården. Det tycker Mats Berggren som är verksamhetschef på akutkliniken i Blekinge.

Mats Berggren har länge arbetat för att få bort de långa passen.

– Är man för trött finns risk för mindre bra bedömningar. Vi kan inte jobba på det sättet utan det ska vara tryggt och säkert och då måste våra medarbetare vara utsövda och alerta, säger han.

Mer folk
Men för delade dygn behövs mer folk, och det är precis där skon klämmer för det kostar ju.

Men de senaste fyra åren har antalet larm från SOS ökat med en tredjedel, samtidigt som nattstängningen av akuten i Karlshamn gör att körningarna blir längre när patienter från väst ska till akuten i Karlskrona.

Ytterligare körning
Per Nordgren jobbar på ambulansen i Karlshamn, och för honom började det senaste 24-timmarspasset klockan åtta på morgonen.

– Det var ett av de tuffa passen. Vi åt frukost klockan halv sju på kvällen, men vi fick några knäckebröd borta på akuten i Karlskrona, säger han.

Och när passet är över kan det bli ytterligare någon timmes körning tillbaka till stationeringsorten.

Föraren somnade
För en besättning på västkusten slutade det riktigt illa. Föraren somnade vid ratten efter att ha varit igång nästan 23 timmar. Kollegan fick svåra skador och kan inte längre jobba inom ambulansen.

Nu är arbetsgivaren åtalad för arbetsmiljöbrott för att ha drivit föraren till utmattningens gräns, och många väntar spänt på domen som kommer i december och som kan bli vägledande.

Humlan Milton jobbar ihop med Per Nordgren, och så här kan hon tänka inför ett dygnspass:

– Man undrar hur dygnet ska bli, ska vi ligga på vägarna och jobba 24 timmar i sträck eller blir det ett pass där vi får finnas till hands för alla våra patienter, säger Humlan Milton.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".