Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Bergkvarabuss ska kontrollera inställningarna vid järnvägsbommarna. Foto:Monika Titor/SR
Bergkvarabuss ska kontrollera inställningarna vid järnvägsbommarna. Foto:Monika Titor/SR

Järnvägsbommen hamnade på bussens tak

"Rödljusen tändes när jag var i svängen"
1:18 min

I torsdags kväll när buss 154 skulle passera järnvägsövergången mot Rosenholm i Karlskrona stannade den för långt fram och bommen hamnade på bussens tak.

Samtidigt som busschauffören började backa för att komma undan kom tåget.

– Rödljusen tändes precis när jag kom och då bestämde jag mig för att stanna och då stannade jag för långt fram, så att bommen gick ner, säger Tony Svensson, busschaufför på Bergkvarabuss.

Upplever du att den övergången är lite svår?

– De tänds ju väldigt snabbt. Eftersom det är en sväng, så kan de ju tändas precis när man kommer i svängen, säger Tony Svensson.

Bussen stack ut omkring en halv meter från bommen. Men det gick ju bra. Varken chauffören, passagerarna eller bussen skadades.

Järnvägsövergången mot Rosenholm har helbommar vilket betyder att det ska gå 10 sekunder från det att det börjar blinka rött tills bommarna går ner. För att komma över järnvägsspåret måste man svänga av från stora vägen och då kan det börja blinka rött precis när man är fullt upptagen med att svänga.

Är det en stor buss man kör kan svängen ta några sekunder. Först när man har svängt färdigt ser man att det blinkar och då kan man vara för långt fram för att hinna stanna i tid.

Busschauffören Tony Svensson har kört buss i 20 år och det här är första gången något sådant händer på hans pass.

Mats Knutsson, trafikchef på Bergkvarabuss, vill att man kontrollerar tidsinställningarna vid järnvägsövergången.

– Jag har inte varit med om någon liknande incident. Jag ska kontrollera lite och se om den kom för snabbt på för då är det ju inte bra. Absolut inte. Det måste finnas en rimlig chans att hinna stanna innan bommen går ner, säger Mats Knutsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".