Nedklottrat tåg i Kalmar.
Nedklottrat tåg i Kalmar. Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio

Ny lack ska stoppa tågklottret

"Jag är inte alls nöjd med situationen"
1:27 min

Varje år läggs stora summor pengar på att sanera klotter från Öresundstågen. Nu hoppas ansvariga att en ny typ av lack på tågen ska minska problemet.

Den nya lacken fungerar så att den stryks på ett helt rent tåg och gör så att porerna tätas till på den befintliga lacken vilket gör att klottret inte får samma fäste.

– Det gör att det blir enklare att bli av med klottret under saneringen, säger Daniel Rabelin, på Transdev Öresund som ansvarar för saneringen av Öresundstågen.

Vilka problem har ni med klotter och graffitti?

– Jag vill påstå att vi har ganska stora problem, vi opererar i ett stort område och det gör att vi är ganska ansatta av klotter.

En vagn som stod uppställd på stationen i Växjö för vidare färd gick det inte att se igenom rutorna på efter att det hade klottrats.

Det finns ett mål att inte behöva köra med några Öresundståg som har saboterats med klotter. Men trots det så kan det en dag rulla mellan fem och tio fordon där det förekommer klotter.

Främst beror det på fordonstillgången vid det aktuella tillfället.

– Vi, precis som kunden, upplever det här som väldigt negativt. Vi tycker att man förtjänar ett säkert tåg och ett helt och rent tåg både på utsidan och insidan. Så jag är inte alls nöjd med den situationen, säger Daniel Rabelin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".