Ett kollage med rökavvänjaren Lisbeth Andersson och en överkryssad askkopp. Foto: Sveriges Radio.
Lisbeth Andersson har själv slutat röka och vet hur svårt det kan vara. Foto: Sveriges Radio.

Så lyckas du med nyårslöftet om rökstopp

"Det värsta suget varar i max några minuter per gång"
4:31 min

Är du en av dem som vid tolvslaget på nyårsafton lovade att du ska sluta röka 2016? Vi har knepen för att du ska lyckas. 

En som har full koll på det här med rökavvänjning är folkhälsostrategen Lisbeth Andersson.

Dels har hon själv en gång i tiden slutat röka, dels har hon ansvar för tobaksfrågor på Landstinget Blekinge. 

Här är hennes bästa tips för att nyårslöftet ska bli verklighet: 

  • Sätt upp ett datum när du ska sluta. Man kan behöva en liten startsträcka för att vänja sig vid tanken. 
  • Släng allt som har med rökning att göra. Tändare, askkoppar, tändsticksaskar. 
  • Berätta för vänner och familj att du ska sluta. 
  • Sätt upp en strategi för hur du ska hantera suget när det sätter in. 

Lisbeth Andersson tycker att det allra bästa är att sluta tvärt. Den som trappar ner långsamt riskerar att klamra sig fast vid de där sista cigaretterna. 

– Men visst, den som röker 40 cigaretter om dagen vinner ju väldigt mycket på att trappa ner till 10, säger hon. 

Mål och strategier i all ära. Men när det där enorma suget sätter in kan det ibland kännas helt oöverstigligt att hålla sig ifrån cigarettpaketet. Hur ska man göra då?

– Tänk på att det allra värsta suget inte håller i sig mer än högst ett par minuter. Man klarar av den korta stunden, särskilt om man ser till att göra något. Gå in och prata med en kollega, drick vatten, få tankarna på annat, säger Lisbeth Andersson.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".