Färdtjänst. Foto: Janerik Henriksson/TT
Foto: Janerik Henriksson/TT

Färdtjänst kör 12 timmar utan rast

"Du blir inte någon trafiksäker chaufför"
4:05 min

Taxichaufförer som kör färdtjänst för Blekingetrafiken kör maratonpass, ofta utan rast. Men eftersom de bara vågar klaga anonymt, står facket maktlöst.

– Jag var en av dem som hade bäst arbetstider. Jag började 06.30 och slutade 16.30, alltså tio timmar, säger Magnus Svensson som kört färdtjänst i flera år för ett av de största taxibolagen i Blekinge.

Åt mackor i bilen
Många gånger fick Magnus Svensson och hans taxikollegor köra 12, 13 timmar på raken. De åt mackor i bilen medan de körde, någon rast fick de inte.

Trots att han inte längre kör färdtjänst vågar han inte ställa upp på en intervju med sitt riktiga namn eller röst. Det för att ha möjlighet att bli anställd igen i framtiden. Vi har därför bett en annan person läsa in det han sagt till oss.

Vågar inte protestera
Enligt Transportarbetarförbundet och flera taxichaufförer som P4 Blekinge pratat med, mår många dåligt men vågar inte protestera av rädsla för att bli av med jobbet.

Hur mår man när man inte får ta rast?

– Du mår ju inget bra, du är inte säker chaufför i trafiken, säger Magnus Svensson.

Flera chaufförer som kör färdtjänst för Blekingetrafiken har vänt sig till facket för att få hjälp att antingen korta arbetadagarna eller få rast. Men facket står maktlöst, eftersom chaufförerna bara vågar klaga anonymt.

Facket står maktlöst
– För att komma någonvart måste jag ha en person med mig så att jag kan granska handlingar och scheman, säger Benny Lundgren, ombudsman på Transportarbetarförbundet som organiserar taxichaufförer i Blekinge.

Eftersom chaufförerna som klagar vill vara anonyma, och Blekingetrafiken som lägger scheman för bilarna tycker att det är taxibolagens skyldighet att bemanna bilarna rätt, så fortsätter de dåliga arbetsförhållandena.

Ny upphandling
Men det finns en ljusning. Till sommaren ska Blekingetrafiken upphandla färdtjänstbilarna på nytt.

– I kommande upphandlingar kan man möjligen titta på hur långa passen är och hur arbetsförhållandena ser ut, säger Maria Dellqvist, chef för Särskild Kollektivtrafik inom Blekingetrafiken, Region Blekinge.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".