Här har glidformen fastnat i cementen. Foto: WSP
1 av 10
Här har glidformen fastnat i cementen. Foto: WSP
Nya flygledartornet i Kallinge. Foto: WSP
2 av 10
Nya flygledartornet i Kallinge. Foto: WSP
Foto: WSP
3 av 10
Så här såg tornet ut efter att formen fastnat. Foto: WSP
Foto: WSP
4 av 10
De skadade delarna på tornet rensas på lös cement. Foto: WSP
Foto: WSP
5 av 10
Tornet ska få ett 15 centimeter tjockt lager som armeringsjärnet ska hålla på plats. Foto: WSP
Foto: WSP
6 av 10
Här har de extra 15 centimeterna gjutits på. Foto: WSP
Foto: WSP
7 av 10
Även gjutningen av innerväggar gick fel. Här är ett stort hål där det sak vara en vägg. Foto: WSP
Foto: WSP
8 av 10
Ytterligare en innervägg där cementen inte fastnade. Foto: WSP
Foto: WSP
9 av 10
Fortifikationsverket beställde en mätning efter rykten om ett lutande torn. Tornets lutning är som mest fyra centimeter, vilket är godkänt. Foto: WSP
Det nya flygledartornet sträcker sig 35 meter upp i luften. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio
10 av 10
Det färdiga flygledartornet. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio

Skadat flygtorn startade rykten om lutning

1:30 min

Det nya flygtornet på F17 i Kallinge skulle gjutas i ett enda stycke. Men några meter upp så tog företaget helg och på måndag var delar av tornet förstört. Kort därpå började rykten gå om att tornet lutade.

När Kallinge skulle få ett nytt flygledartorn så bestämdes att det skulle glidformgjutas, något som egentligen ska göras dag och natt tills gjutningen är klar.

Bygginstruktionerna till tornet är tydliga: gjutningen får inte avbrytas. Men Skanska och deras underleverantörer intygade att det gick lika bra att gjuta tornet enbart under dagtid.

Brände fast
Så arbetet stannade av och formen brände fast i cementen. När gjutningen nästa arbetsdag skulle fortsätta så satt den fast. Och när byggarna försökte flytta formen ändå så gick delar av tornet sönder. Och det är här ryktena börjar gå.

– Det blev skador. Och det är klart att alla som arbetar eller finns runt omkring F17 ser det här och undrar vad som hänt och vilka konsekvenser det har, säger Johan Danielson, informationschef på Fortfikationsverket som beställde det nya tornet.

Engagemang
– Det här är ett uttryck för ett väldigt engagemang för att piloter kräver att allting ska vara perfekt. Och med all rätt, säger Johan Danielson.

Fortfikationsverket och Skanska beslutade att ta bort de skadade delarna på tornet och sen gjuta på ett 15 centimeter tjockt cementlager.

– Det här kostade Skanska oerhörda pengar sen eftersom de fick stå för alla kostnaderna för att göra allting rätt igen, säger Johan Danielson.

Rykten gick
Men trots att tornet bedömdes som stabilt, så blev spekulationerna - framför allt inne på F17 - så pass många att tornets lutning fick kontrollmätas.

– Det här tornet är 35 meter högt och lutar max fyra centimeter och det är inom de regler som finns. Så tornet är kontrollmätt och det är helt okej, säger Johan Danielson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista