Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomål ska tas emot på plats

Publicerat söndag 7 februari 2016 kl 09.40
Landstinget Blekinge: Patienter och närstående ska få svar snabbare
1:39 min
Utdrag ur IVO:s statistik över anmälningar i Blekinge. Foto: Monika Titor/SR
Utdrag ur IVO:s statistik över anmälningar i Blekinge. Foto: Monika Titor/SR

Klagomål på vård i Blekinge har ökat med nära 20 procent det senaste året. Samtidigt som den statliga Klagomålsutredningen föreslår att klagomål på vård och omsorg ska tas om hand direkt, på plats av vårdgivaren, istället för att skickas vidare till Inspektionen för vård och omsorg IVO, som idag utreder klagomål och anmälningar inom vården.

Ronny Andersson, verksamhetschef för patientnämndens förvaltning i Landstinget Blekinge tycker att Blekinge har beredskap för detta och hoppas att klagomålsutredningen blir lag så att klagomålen utreds snabbare.

Svar snabbare
En vinst är ju att man försöker göra IVO mindre byråkratiskt så att  patienter och närstående ska få svar snabbare, säger Ronny Andersson.

Nu är Klagomålsutredningen på remiss fram till mitten på april, sen sammanställer man svaren, regeringen skriver en proposition och så röstar riksdagen. Blir det ett ja kommer rutinerna för klagomål att ändras 1 juli 2017.

Utreda på plats
En av anledningarna till Klagomålsutredningen är att IVO ofta tagit väldigt lång tid på sig att utreda, när något gått snett i vården eller omsorgen. Många gånger har patienter hunnit gå bort innan IVO utrett färdigt. Och klagomålsutredningen föreslår därför att fler klagomål ska hanteras på plats, av vårdgivaren, alltså sjukhuset, vårdcentralen eller kommunen. På så vis skulle IVO få mer tid till de riktigt svåra ärendena och även kunna göra fler inspektioner.

Mellan 2014 och 2015 har antalet klagomålsärenden till Landstinget Blekinge ökat med nära 20 procent, mer än hälften av dem handlar om vård på Blekinge sjukhuset. Idag arbetar 3,5 personer med att utreda klagomålen.

Kommer landstinget Blekinge att klara av att ta hand om fler klagomål på plats?

- Den vägen har vi redan slagit in på. Vi har möten med patienter och vårdspersonalen. Det fungerar väl och det kan vi fortsätta med oavsett om det blir ny lag eller inte, säger Ronny Andersson.

Monika Titor
monika.titor@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".