Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Beskedet: Växjö får inte höghastighetståg

"Största satsningen på 150 år"
2:12 min
Karta visar orterna längs föreslagna snabbtågstationer. Grafik: Sveriges Radio.
Karta visar orterna längs föreslagna snabbtågstationer. Grafik: Sveriges Radio.

Det blir en västlig sträckning för höghastighetstågen, vilket betyder att Växjö inte blir en av stationerna. Rutten från Stockholm till Malmö kommer att gå via Jönköping, Värnamo och Hässleholm istället. 

I dag presenterades vilka kommuner som blir aktuella för en station längs höghastighetsjärnvägen. 

Det stod bland annat mellan en östlig väg mellan Stockholm och Malmö via Älmhult och Växjö och en västlig via Ljungby och Värnamo. 

Sverigeförhandlingen är den organisation som fått regeringens uppdrag att utreda och förhandla fram förslag på vilka sträckningar höghastighetsjärnvägen ska ha och på vilka orter det är lämpligt med stationer och de presenterade på förmiddagen den västliga vägen. 

Patrik Hansson (S), kommunalråd i Karlskrona är besviken: 

Jag konstaterar att tre län ställs utanför förslaget, Blekinge, Kalmar och Kronoberg.
Den största infrastruktursatsningen sedan 1850 måste självklart inkludera sydöstra Sverige med dess universitet, högskolor och näringsliv.

Så säger han till P4 Blekinge efter förmiddagens besked. 

Knyta ihop städerna
Planeringen för den nya järnvägen, som ska knyta ihop Sveriges tre största städer och vars kostnad beräknas till mellan 190 och 330 miljarder kronor, går alltså in i ett nytt skede idag.

Nya bostäder
De bud som Sverigeförhandlingen idag lämnar till de inbjudna kommunerna anger bland annat hur mycket kommunerna förväntas bidra med i medfinansiering. 

Buden grundar sig bland annat i beräkningar av hur många nya bostäder en station i en kommun skulle bidra till.

– Och det är de värdestegringar som uppstår i de här bostäderna och i marken, som vi vill ha en del utav för att investera i den här dyra infrastrukturen, säger Catharina Håkansson Boman på Sverigeförhandlingen.

Upp till 330 miljarder
Trafikverkets senast bedömning är att höghastighetsjärnvägen kommer att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor att bygga. Senast den sista december 2017 ska Sverigeförhandlingens förhandlare lägga fram sin slutrapport, som ska utgöra underlag för regeringens beslut om höghastighetsbanan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".