Rea-skyltar i skyltfönster, människr går förbi på gatan
Foto: Drago Prvulovic/Scanpix

Mindre REA ska hjälpa handeln

"Det har blivit en inflation i reor"
1:26 min

Klädbutikerna rear alldeles för ofta. Det tycker branschorganisationen Svensk Handel Stil.

Även Konsumentverket och konsumentombudsmannen tycker att branschen har missbrukat reauttrycket de senaste åren.

Karlskronabon Niklas Larsson tycker dock inte att många reor är ett problem.

– Jag gillar reor. Däremot så kan det störa mig att många reor egentligen inte är reor. Du ser de där stora, röda skyltarna men reatexten över men sen är det ändå det med vanliga priset, säger Niklas Larsson.

Blivit inflation

Och det är precis det som Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, vill motverka genom de nya riktlinjerna. Även om reorna lockar fler köpare till butikerna så utarmar det marknaden i det långa loppet säger han.

– Framförallt vill vi dra ner på reabegreppet, det blivit inflation i reor och det gör att konsumenten inte vet när den rktiga rean är, säger han.

Tror handeln kan förlora

De senaste åren har klädbranschen i Sverige brottats med sjunkande bruttovinster. Men Jasmine Ståhl, ännu en konsument i Karlskrona, är inte övertygad om att det kommer hjälpa att dra ner på reor.

– Framförallt ungdomar som har dålig ekonomi handlar mycket på reor, så fyra om året låter ganska lite, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".