pedagogen Birgitta Germundal tillsammans med två av barnen på Hästö förskola.
Pedagogen Birgitta Germundal tillsammans med två av barnen på Hästö förskola. Foto: Lena König/Sveriges Radio.

Plattor och appar självklart på förskolan

"Appar med matematiska utmaningar"
2:24 min

Statens medieråd kom med nya riktlinjer för barn och skärmanvändning i förra veckan. På Hästö förskola används plattor och appar flitigt i pedagogiken. 

Statens medieråd presenterade i förra veckan nya riktlinjer som gick ut på att lägga mer vikt på vad barn ser och gör på skärmarna än hur länge de sitter. 

På Hästö förskola i Karlskrona ingår läsplattorna i den dagliga pedagogiken. I dag samlas barnen kring en QR-kod som de ska skanna och få fram olika uppdrag.  

– Dels får barnen använda olika appar, med till exempel matematik. I andra fall kopplar vi in den till tv:n och tittar på Google earth och flyger över hela världen, svarar pedagogen Birgitta Germundal på frågan om hur plattorna används på förskolan. 

Hon tycker att det är viktigt att förskolorna hänger med i den digitala utvecklingen. 

– Plattor och andra skärmar är en del av barnens vardag i dag. Då måste ju vi också hänga med, säger hon. 

Finns det inte en risk att plattan blir en typ av barnvakt?

– Det är jätteviktigt att vi vuxna är med och att man pratar med barnen om det de ser och gör på skärmarna, säger Birgitta Germundal. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".