Man står framför white board och räknar matte
Programledaren Patrik Franke försöker lösa mattegåtan Foto: Linn Elmstedt/Sveriges Radio

Matematikforskare: Många ser matten som ett hot

11 min

Linda Mattsson som är forskare i matematik på Blekinge Tekniska högskola tror att föräldrars negativa inställning till ämnet till stor del ligger till grund för att många upplever det som svårt.

Idag är det matematikens dag och i Förmiddagsprogrammet diskuterade programledarna tillsammans med lyssnarna och matematikforskare Linda Mattsson kring synen på ämnet.

Linda Mattsson menar att vuxna måste vara noga med hur de pratar med sina barn kring ämnet.

– Många säger till sina barn redan i lågstadieåldern att matte är svårt, att det där förstår jag inte. Då kan man ju undra vilken bild man som förälder förmedlar. Vi borde istället uppmuntra, verka intresserade och ställa frågor.

Men Linda Mattsson trycker också i sitt resonemang på att skolan har det yttersta ansvaret.

– Läraren har enorm betydelse för elevernas utveckling. Man pratar många gånger om att man ska ha mindre klasser och fler undervisningstimmar, men det viktigaste är lärarens ämneskompetens, och där behövs högre kompetens än vad många lärare besitter idag.

En lösning på problemet tror matematikforskaren skulle vara att lärarna får mer tid till fortbildning inom sitt ämne och till att hitta nya sätt att lära ut det på. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista