Ola Ekmark sitter i kontrollrummet på fartyget.
1 av 3
Ola Ekmark framför den avancerade mätutrustningen. Foto: Rebecka Gyllin/Sveriges Radio.
En datorskärm med en bild av ett vrak på skärmen.
2 av 3
Vraket av en fritidsbåt som hittats utanför Karlshamn. Foto: Rebecka Gyllin/Sveriges Radio.
Ett fartyg som ligger förtöjt vid kaj.
3 av 3
Jacob Hägg - ett av Sjöfartsverkets fem sjömätningsfartyg. Foto: Rebecka Gyllin/Sveriges Radio

Vrak och fåtöljer när havsdjupet mäts

"Brukar skämta om att vi klipper gräset"
1:57 min

Sjöfartsverket har i uppdrag att mäta havsdjupen runt Sveriges kust och just nu pågår mätningarna utanför Karlshamn och Sölvesborg. Saker man stöter på är vrak och fåtöljer. 

På sjömätningsfartyget Jacob Hägg som ligger vid östra piren i Karlshamn finns befälhavare Ola Ekmark och tillsammans med sin besättning är han ute och mäter havets djup. Hittills har Sjöfartsverkets fem fartyg mätt hela 100 miljarder djup. 

– Främsta syftet är att ta fram sjökortsdata. Vi dubbelkollar att de befintliga sjökorten stämmer, för vissa av dem är väldigt gamla. En del tillverkades på 1800-talet, berättar han. 

Ola Ekmark och hans kollegor kollar inte bara att havsdjupet stämmer, de undersöker också hur botten ser ut. 

– Vi kontrollerar så att det inte ligger till exempel vrak i vägen. Det är för att säkra sjövägarna för yrkesfartyg. Ibland hittar vi andra saker, som fåtöljer. Mätningarna kan också leda till att man hittar alternativa och mer bränslesnåla rutter, berättar han. 

Själva mätningen sker med ett avancerat ekolod med upp till 500 ljudstrålar som förs fram och tillbaka över havsbotten. 

– Vi brukar skoja om att det är som att klippa gräset när vi kör fram och tillbaka. Vi får centimeterprecis data som skickas in till Sjöfartsverket, berättar Ola Ekmark. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".