Elever med funktionsnedsättning får inte skolgång de har rätt till

2:34 min

Det dröjer innan elever med funktionsnedsättning får en skolgång på samma villkor som övriga elever i grundskolan. Det konstaterar Skolverket i sin rapport idag.

Regeringens mål är att elever med funktionsnedsättning ska få en skolgång på samma villkor som övriga elever. Men Skolverket som presenterar sin rapport idag ger svidande kritik om hur skolan sköter sitt uppdrag att ge elever med funktionsnedsättning stöd för att klara skolan. För funktionsnedsatta elever får inte vad de har rätt till.

En kamp
En som har erfarenhet av hur svårt det är att få stöd är Anette Stenbäck som är mamma till en pojke med autism och språkstörning:

– Vi började med att kalla till möte innan han började i "sexårs" och det resulterade inte direkt i någonting. Han fick lite stöd på rasterna men ingen på lektionerna. Det har varit en kamp att få hjälp i klassrummet helt enkelt.

Det skulle dröja till tredje klass innan Anette Stenbäcks son började få hjälp i klassrummet, fram tills dess hade han mest suttit och observerat vad de andra barnen gjorde. Det har lett till att han ligger kraftigt efter i basämnen som svenska och matematik.

Inte ensam
Och att han inte är ensam visar den studie som Skolverket presenterar idag och som bygger på intervjuer med såväl skolledare som specialpedagoger och speciallärare. Undervisningsrådet Sophie Carlsson Lindbäck har lett Skolverkets studie om vad i studien som är mest allvarligt.

– Jag skulle nog säga att det är mängden brister, att det på så många punkter visar sig att elever med funktionsnedsättning inte får det de har rätt till.