Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att reda ut vem som fått sin patientfaktura felskickad

Publicerat onsdag 6 september 2017 kl 07.35
ambulans
Svårt reda ut vem som fått sin patientfaktura felskickad. Foto: Ingrid Elfstråhle/Sveriges Radio

Alla som drabbats av felaktigt utskickade patientfakturor i Blekinge vet inte själva om det.

Det var runt 1000 patientfakturor som den 18 juli skickades till fel adress på grund av en felaktigt inställd maskin hos det företag som sköter landstingets utskick.

Det har varit svårt att reda ut var räkningarna har hamnat och det är först nu när räkningarna förfaller som Landstinget kan se vilka räkningar som inte är betalade.

Per Johansson som är chef på landstingsservice säger till BLT att det inte kommer att bli någon påminnelseavgift för de fakturor som skickades ut den aktuella dagen.

– Vi skickar ut en ny faktura i stället, säger han.

På de felskickade fakturan stod både personnummer och vilken vårdverksamhet som personen besökt.

Hittills har en patient som fått sin faktura skickad till en annan person begärt skadestånd av landstinget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".