Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatta bokningsproblem på SJ

SJ:s presskommunikatör om problemen
0:50 min
Sj-tåg
Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg / TT

Det är på fredagseftermiddagen återigen problem som påverkar hemsidan, appen och resebutikerna och gör att det inte går att boka tågbiljetter hos SJ.

Anledningen är problem i en stordator hos underleverantören Evry. Även flera norska banker är drabbade.

– Det är en störning i kontakten mellan servrarna som påverkar svarstiderna när man ska försöka boka biljetter i vårt system, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

Störningarna påverkar hemsidan, SJ:s app och biljettautomaterna men också det system som SJ:s egen kundservice samt resebutikerna använder.

– Om man behöver en biljett till ett tåg så ska man gå till tåget och prata med ombordpersonalen som är informerade. Finns det plats på tåget så är det bara att åka med, säger Stephan Ray.

Efter klockan 13 rapporterade SJ att problemet var löst men under eftermiddagen blev det nya problem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".